17 januari 2024

Vita Contemplativa

 Bij het grote overleg waren een paar spelers niet aanwezig, en dat werd vervolgens niet besproken. Ik zat erbij, vertelde over het eveneens grote overleg vorige week en zonk terug. Het was een interessant gesprek. Iets tussen inhoudelijk cafĂ©-gesprek en inspiratie-meeting in, en was misschien wel terug te voeren op Vita Contemplativa dat ook werd aangehaald. Waarom moet je per se van nut zijn, waarom is doen datgene wat ons leven bepaalt? 

Na afloop dacht ik: zo makkelijk kun je niet weglopen van de noodzaak een artistieke visie te schrijven, hier moet ik actie op ondernemen. Maar na afloop werd ik gebeld door WP. Ik vermoedde met slecht nieuws over Michel, maar integendeel: hij kan weer slikken en medicijnen opnemen omdat ze uit hadden gevonden dat hij weliswaar geen water binnen kan houden maar dat tonic wel heel goed werkt. De huisarts die hem min of meer op heeft gegeven mag nu zijn best doen alsnog een plek in het hospice te regelen.

Zijn moeder had een goed idee: waarom niet de uitvaart houden in Vera? Mooi, zei, ik, want ik kan Olaf bellen. Dat hoeft toch nog niet? vroeg WP, maar ik herinnerde me dat we in Het Kleine Theater eens die vraag kregen en er toen twee dagen over deden om te antwoorden. Dat wil je mensen niet aandoen, dus polsen kan altijd. Michel moet het nog wel even volhouden, lachten we, want het is nu Eurosonic. Verder had ik nog een briljant idee voor zijn vijf fantastische gitaren: veil ze tijdens ESNS in Vera, en geef de opbrengst aan een doel van Michels keuze.

Het was goed WP eindelijk gesproken te hebben. Hij bracht ook naar voren dat Michel meende alleen kennissen te hebben na 14 jaar (semi-)kluizenaarschap. Ik zal het herhalen in mijn toespraakje op de uitvaart.

Ik kwam niet terug op de artistieke visie, maar nam, na een lunch waarin ik klachten aanhoorde (verandert er dan niets?) met een goede hoofdpijn de trein naar huis. Ben ik slap of interesseert het me gewoon geen fuck? Wat voor zin heeft het als iemand die geen besluit kan nemen de touwtjes in handen heeft?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten