16 januari 2024

Manvolk

 Werk maandag hield in dat ik een uurtje bij een vergadering zat en toen een uurtje napraatte met twee mensen die te furieus waren om daar tijdens de vergadering iets over te kunnen zeggen. O boy, is er dan niets veranderd in mijn afwezigheid?

Op mijn LinkedIn dook een geest uit het verleden op. Een vriend van een ex die me vertelde dat van al de vriendinnen die de ex heeft gehad ('en ik zag er heel veel langskomen, zelfs die-en-die'), was ik toch degene die het meest bij hem had gepast. En ik dacht: denk jij nu echt dat dat een compliment is? Die man heeft me jarenlang doen smachten naar wraakacties waarbij ik een mes in mijn handen hield. Die man heeft vijf jaar van mijn leven vergald. Aan de andere kant heeft hij me ook geleerd manipulatie te doorzien en kleinzielige en afhankelijke mannetjes onmiddellijk de rug toe te keren. Ik reageerde met een Ik herkende je nauwelijks van de foto (haha) en met mij gaat het goed, waarop hij snel al weer vertelde dat hij zoveel kinderen had, zoveel jaar geleden was gescheiden en zoveel jaar geleden was hertrouwd, en me vroeg hoeveel kinderen ik had. En ineens voelde ik walging. Ik ga niet meer reageren.

Een andere geest uit het verleden feliciteerde ik met zijn verjaardag en vroeg hoe het ging. Dank en longontsteking. Vervelend en beterschap. Punt. Geen enkele vraag en reactie terug, en dit was iemand die me ooit verweet te weinig moeite voor hem te doen waarna ik hem eens vorsend bekeek en vertelde dat alle initiatieven tot afspraken van mij kwamen en bovendien waren we kennissen, geen hechte vrienden dus vertel me waar je verwachtingen op gebaseerd zijn? Die man heb ik jaren met rust gelaten (en inderdaad, hij toonde in die tijd geen enkel initiatief), maar omdat hij tegenwoordig klein leeft waar zijn leven vroeger uitbundig was, en ik denk: ach wat maakt een felicitatie-appje nou uit? liet ik na drie jaar weer wat van me horen. Dat gun ik een mens wel. En dan schrijf ik hierboven over manipulatieve karakters en ik denk wat een slapjanus ben ik toch en ik besluit dat ik ook deze geest weer terugstop in de fles waar die hoort.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten