29 december 2023

Barolo-avond

 Ik stond kiplekker op, en tijdens de lunch bedachten we wat we onze gasten op Oudejaarsavond voor gaan zetten. Ik wil graag de Roast Potatoes maken die Stanley Tucci in zijn Taste beschrijft, die Nigella me deze week mailde, die Jamie me vorig jaar op tv liet zien en waar Teun en Yvette het onlangs in hun podcast over hadden. Voor ons avondeten nam ik het beste van alle recepten, maar het meeste van Stanley, en liet ganzenvet zonder meer achterwege. Ze waren verrukkelijk. Nu maar hopen dat de gasten dat zondag ook vinden. Op Twitter de vraag geplaatst of iemand me kan helpen een boek op Tolino te synchroniseren tussen iPhone en iPad. De klantenservice komt niet verder dan mij vragen of ze beiden internet hebben.

Omdat ik begin oktober weer een klap tegen mijn hoofd kreeg moesten we de geplande Barolo-avond opschuiven en weer opschuiven tot we eindelijk een datum vonden. Vlak voor vertrek zag ik dat van alle leesclubleden juist de twee met een ruzie-randje de peiler nog niet hadden ingevuld. Ik stuur dan een korzelige app, en wil er niet meer over nadenken.

Het was heel erg gezellig, Rosa was er ook. Ik vind het een bijzondere vriendschap die Loes en Rosa hebben: elkaar ontmoet in de Keiweek, beste vrienden voor het leven geworden, maar na twintig jaar raakten ze elkaar een beetje kwijt in de beslommeringen van kinderen en werk en relaties. De vriendengroep waar ze beiden deel van uitmaakten verkruimelde na dertig jaar en toen vonden ze elkaar weer. Samen wandelen, samen de kroeg in, en de stad onveilig maken zoals ze dat 35 jaar geleden ook deden.

Het waren erg leuke gesprekken die de Barolo in ons naar boven haalde. Veel gelachen, veel gesnackt van het lekkers dat Loes op tafel had gezet. De twee flessen Barolo smaakten ons erg goed, en de twee flessen Negroamaro die Rosa mee had gebracht vielen ook niet onaardig. Ik was op de elektrieke en hoewel we er op de heenweg slechts 20 minuten over hadden gedaan, duurde onze terugweg echt superlang. Tegenwind en een vermoeide Rock die dat glashard ontkende. Het was best fijn om eens de snelle fietser te zijn die regelmatig de pedalen stil moet houden om de ander weer dichterbij te laten kruipen.

 Toen we tegen half 2 thuiskwamen bleek dat alle leesclubleden eindelijk de peiler hadden ingevuld. De nieuwe datum wordt 26 februari. Belachelijk ver weg voor een boek van 256 pagina's dik. Overigens alleen mogelijk omdat Loes er dan niet fysiek bij is, maar online meedoet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten