29 maart 2013

De Roverhoofdman


"Geloof me nou maar," zei mijn leraar Engels, "Als je een sonnet van Shakespeare uit je hoofd leert heb je altijd iets waar je op een party mee aan kunt komen." Dus ik leerde Shall I compare thee to a Summer's Day, en kreeg het niet meer uit mijn hoofd verwijderd.

We zaten laatst in een eetcafé en mijn moeder mompelde voor zich uit: “Pedro vertel.”
Waarop mijn vader en ik zonder nadenken invielen: “En Pedro begon: Het was nacht, pikdonkere nacht. Zeven rovers zaten om het vuur en de roverhoofdman zei: ‘Pedro vertel’. En Pedro begon: Het was nacht...”

De Huisschilder zat wat ongemakkelijk toe te kijken. Ik wist niet dat ik hem na bijna 9 jaar nog met iets kon verrassen over mijn familie maar blijkbaar hadden we dit vers al die tijd niet voorgedragen en zo wel, dan zeker niet in zijn bijzijn.
Het komt door mijn moeder dat ik soms uitspraken doe als “Goedemorgen, zeiden de kippen tegen de korven. Komen we er vandaag niet, dan komen we er morgen. Goedemorgen”.
In het begin keek de Huisschilder nog angstig, nu weet hij meteen “je moeder zeker”.

Mijn moeder heeft een heel eigen repertoire dat deels bestaat uit oude reclameliedjes ("Dit is de Biko") en deels uit vanzelf gegroeide zinnen en verzen. Ik denk niet dat mijn leraar Engels dit op een cocktailparty of in een restaurant had willen horen maar mij verschaft het veel genoegen om spontaan met een gezelschap te kunnen declameren over rovers om een kampvuur.

19 opmerkingen:

  1. "Haal water, haal water, de soep is te heet," is er ook zo eentje van haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je beschrijft MIJN moeder! Met dit verschil dat haar roverhoofdman gewoon Piet heette en dat het een stikdonkere in plaats van pikdonkere nacht was. Ze had er overigens nog een dichterlijk vervolg op. Wil je het weten?
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een dichterlijk vervolg? Ja graag natuurlijk!
      Gisteren vertelde iemand dat ze het kende als rovers die zitten in de schaduw van een grassprietje. Er kwamen vage herinneringen naar boven.

      Verwijderen
    2. Het is bepaald geen Shakespeare, hoor. Meer Brederode. En ik ben een groot deel vergeten, het oorspronkelijke gedicht gaat tot 11 hoofdmannen (er rijmt niks op twaalf).
      En de eerste hoofdman heette Piet en dat was een heel groot stuk verdriet
      En de tweede hoofdman heette Chris en die stonk zo erg van peerdepis
      En de derde hoofdman heette Hein en dat was het allergrootste zwijn...
      Enzoverder.

      Mijn hele familie gniffelt nog steeds als iemand zich voorstelt als Chris.

      Verwijderen
    3. Er begint weer wat te dagen. Er was zeker ook ene Ben die had last van zweetvoetén. Toch?
      En iemand die uit het wc-raan kroop.

      Zou dit ook niet moeten worden toegevoegd aan ons culturele erfgoed?

      Verwijderen
    4. O ja, Ben! Hoe kon ik hem vergeten, verdorie.
      En de vierde hoofdman heette Ben en die had zo'n last van zweetvoettèn

      Het wc-raam weet ik echt niet meer.

      Verwijderen
  3. "rough winds do shake the darling buds of May,
    and summer's lease hath all too short a date."

    *zucht*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ken het als
    t was nacht t was nacht...een stikdonkere nacht. de kraaien scheten vraagtekens op de ruiten . er werd een kreet gehoord ..er werd een man vermoord ..en heel in de verte zaten drie dooie rovers te kaartspelen bij het licht van een oude
    harmonica .
    Ineens een onhoorbare knal!
    ik rende de trap op naar beneden. sprong op mn horloge en keek op mn fiets hoe laat het was en reed nog net voorbij een electrische paardentram die benzine stond te tanken...

    Hij gaat nog veel verder maar de oom die dit wist is overleden....dit is wat er nog bij mijn moeder is blijven hangen ....

    ik heb er als kind altijd dubbel om gelegen..minder poëtisch en verbleekt bij shakespeare ...maar mijn herinnering .)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist niet dat dit er bij hoorde.
      Maar het klinkt niet helemaal onbekend.
      Graaf, graaf.

      Verwijderen
    2. Over dat deel:
      "Ik sprong op mijn horloge en keek op mijn fiets" kun je hier meer lezen: http://www.seniorplaza.nl/oproep/Voordracht/professor-weet-niet-veel

      Verwijderen
    3. Hee dank je! Het blijft een gek stuk en nog gekker dat zoveel mensen het kennen

      Verwijderen
  5. en die van mij zei altijd: "zorg dat je met kop en schotel boven de meute uitkompt", dialect in de Alblasserwaard! Zeg niet dat het fout is, dat zijn jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en ik zoek iemand die de melodie weet. Ons koor "de Leedzangers" is ernstig op zoek naar deze bijna uitgestorven liedjes want dat zijn het.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en ik zoek iemand die de melodie weet. Ons koor "de Leedzangers" is ernstig op zoek naar deze bijna uitgestorven liedjes want dat zijn het.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken het vers zo:
    't Was nacht, stikdonker nacht,
    De kraaien scheten tegen de ruit omhoog,
    In de schaduw van een grassprietje zaten 4 of 5 rovers, aardappelen te schillen (dat laatste niet zeker)
    Toen opeens de hoofdman sprak:
    Isabella, vertel eens wat!
    En Isabella begon...
    't Was nacht etc.

    Ik hoor graag meer over die verschillende rovers als iemand meer weet...

    Over dat deel:
    "Ik sprong op mijn horloge en keek op mijn fiets" kun je hier meer lezen: http://www.seniorplaza.nl/oproep/Voordracht/professor-weet-niet-veel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er was ook een roverhoofdman frank, die was niet te naderen van de stank, en de rovers waren zeer bekwaam en kropen door het wc raam
    Mijn vader kende het, meer weet ik er ook niet van

    BeantwoordenVerwijderen