5 mei 2013

Je peinst wat af als hardloper


Het is lang geleden dat ik op atelierbezoek ben geweest.
Dus stap ik deels uit schuldgevoel, deels uit plicht maar voor het grootste deel natuurlijk uit nieuwsgierigheid op zaterdagmiddag op de fiets en trap richting het voormalig Biologisch Centrum in Haren.
Daarbij doorkruis ik 3 van mijn hardlooproutes en kan ik alleen nog maar aan hardlopen denken.

Hier ga ik rechtdoor als ik maar 3 kilometer wil lopen. Hoeveel zou dat driehoekje door Essen nou echt bijdragen aan de tijd? Hoeveel hardlopers zouden er per dag door Essen lopen? Ik kom er altijd wel een paar tegen.
Zal ik volgende week weer eens door de Molenweg lopen? Dan ben ik al na 3,5 km bij het BC, een kilometer nadat het fatsoenlijke asfalt weer begint. Zo gek dat de dure huizen aan het begin van de Kerklaan hobbelige stoepen hebben. Overal opkomende boomwortels. Mag dat wel van de sjieke buurtvereniging?

Die weg inslaan betekent 9 kilometer.
Zal ik morgen ook met koud weer in korte broek gaan lopen? De 20 minuten naar het zuiden en dan weer 20 minuten terug geven me wel mooi binnen een maand hele bruine benen.
Eerst maar eens zien of het niet regent. Gek dat ik de regen en sneeuw nooit echt opmerk als ik loop. Het zal wel niet hard regenen, of is dat verhaal van trance echt waar?
Ik knik op de fiets naar een hardloper en zeg "hoi". Zo zielig om als fietser aan te geven "ik hoor bij jullie, hoor". Ik besluit de slip of the tongue te zien als compensatie voor de studentikozen die zich wat afzijdig houden van ons genootschap.

Op dit kruispunt wil ik toch weer eens na 15 minuten aankomen, in plaats van pas na 18. Dat is me ooit gelukt en dat wil ik weer!
En hier zeg ik altijd in gedachten tegen fietsende tegenliggers: “Ja ik loop aan de linkerkant ja. Hoezo weet je dat niet? Heb je geen verkeersles gehad? Altijd aan de linkerkant lopen!” En ik zeg ook in gedachten: “Ja ik weet wel dat er een strook voor voetgangers is, maar daar loop ik alleen op als ik mijn enkels wil breken. Kijk toch hoe slecht dat er bij ligt.”
En dan ben ik weer in Groningen met het strakke fietspad, en merk ik dat ik vergeten ben om naar het atelier te fietsen.

2 opmerkingen:

  1. Als medehardloper begrijp ik dat. Van het groeten. Doe ik ook wel eens per ongeluk als ik op de fiets zit. :D

    Ik loop buiten de bebouwde kom ook altijd links. Heb ik zo geleerd en ik vind het wel verstandig want dan kijk je het tegemoetkomende verkeer recht in hun ogen.

    Na een aanvaring op de Paddepoelsterweg met een tegenligster die ook hard liep maar dan aan de rechterkant van de weg, heb ik toch eens gekeken hoe het eigenlijk zit met die regels.

    Dat is in 1991 veranderd. Voor die tijd moest je verplicht links lopen buiten de bebouwde kom, na die tijd mag je zelf weten wat je doet.

    Stel dat je verkeersles op je 11e krijgt dan zijn degenen die de nieuwe regel geleerd hebben ondertussen 34. Zo maar een gedachte...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O dat wist ik niet, dat het vanaf 1991 is veranderd. Maar goed dat je het zegt, ik zal wat aardiger zijn tegen lopers die ik aan de rechterkant tref.

    En zo maar gedachtes zijn meer dan welkom natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen