6 april 2013

Hoezo is er weer wat mis met Facebook?


Nou, dat zal ik je zeggen.
Een paar dagen lang kreeg ik bij het opstarten van Facebook de melding dat er qua ontwerp weer het een en ander aangepast zou gaan worden.
Dat omzeil ik zo lang mogelijk natuurlijk, wie wil er nou verandering als je net lekker gewend bent? Maar toch heb ik blijkbaar op een knopje geklikt waar ik niet op had moeten klikken want ik kreeg het nieuwe ontwerp “BOF” binnen. En ik kom er niet meer vanaf.
Gelukkig kreeg ik ook een knop “feedback” te zien, die ik nu al een keer of 5 heb gebruikt.
Wees gewaarschuwd, mensen die net als ik niet van veranderen om het veranderen houden, dit staat jullie ook te wachten:

·       Ik krijg nu ongeveer 1 bericht over een hele pagina te zien. Ik weet niet hoe of wat, maar volgens mij was dat voorheen toch echt meer. Ik ben er niet blij mee in ieder geval: het beeldscherm lijkt kleiner.
·       Aan de linkerkant verschijnt nu een kolom met chats en tabs & apps. In het zwart! Waar is de knop om dit wit te maken? Mijn scherm is dankzij het nieuwe ontwerp al benauwd genoeg! Als je scherm groot is verschijnt de zut die ik nu krijg. Anders hoef je slechts tegen icoontjes aan te kijken.
·       Ik vond het altijd prettig om in de rechterkolom te zien waar mijn vrienden op reageerden. Dat is weg en dat mis ik. Ik wil weer in beeld wat iedereen doet!
·       Ik kan geen foto's meer kiezen als ik een link plaats. Tenminste, ik kan wel heen en weer klikken, maar ik mis de ouderwetse nummering!
·       De rechterkolom is nu bijna volledig reclame. Gaaf! Net waar ik op zat te wachten. Gevolg: nóg kleiner beeldscherm.
·       De waarde die aan evenementen wordt toegekend is absurd. Ik weet dat veel van mijn Facebookvrienden het fenomeen gebruiken als PR-machine maar ik weet ook dat velen met mij zó omkomen in de stroom dat ze al die uitnodigingen meteen wegklikken. De meldingen staan me nu veel te pontificaal in beeld (wat op de foto niet te zien is omdat ik ver omlaag moest scrollen voor mijn bericht).

Alle veranderingen dragen in mijn optiek bij aan beeldvernauwing.
Aan tunnelvisie.
Is dit Amerikaans? Kunnen we die overzeeërs hier ook de schuld van geven net zoals we kwaad worden omdat ze niet met hun poten van kunst afblijven als er een tepel op te zien is? Of zijn het onze bloedeigen polderpeople die met iedere verandering weer werkgelegenheid hopen te creëren?
En zou ik ooit reactie krijgen op mijn feedback?
Zucht.
Tot zover mijn frustratie.
Ik ga wel even mayonaise maken.




3 opmerkingen:

  1. Als ik dit zo lees ben ik weer eens héél blij dat ik mijn FB-account vorig jaar opgeheven heb.

    Reden was het voortdurende gesleutel aan instellingen waar FB je vooraf niets over vroeg, en die het als voldongen feiten op je neer liep ploffen

    Afgaande op je verslag kiezen ze duidelijk voor een doelgroep die inhoud niets kan schelen, die reclame niet zo erg vindt, en het ook helemaal niet erg vindt om zelf (na de dood nog) als reclame-vehikel te fungeren. Met als het kan het eigen materiaal, want FB mag sowieso alles wat je daar inlevert naar eigen goeddunken gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wou dat ik rücksichtslos afscheid kon nemen, maar ik ben gehecht geraakt aan deze manier van uitwisseling.
      Misschien later

      Verwijderen
  2. Op 10 april merk ik nog iets op waar ik een spontane lachbui van krijg:
    Als je een foto plaatst en daar een tekst bij zet, komt die tekst IN de foto te staan!
    Ik vraag me af wat dat doet met foto's van mijn Facebookvrienden die veelal kunstenaar zijn. Als zij trotse foto's plaatsen is dat vaak van hun werk. Erg jammer dat dit werk nu doorsneden gaat worden met woorden.

    BeantwoordenVerwijderen