21 september 2012

Interactief lezen


Ik blijk tijdrovend te lezen.
Maar dat wist ik pas toen ik een vriendin vertelde hoe ik dat doe.
We hadden het over de geneugten van de iPhone, en waar ik hem allemaal voor gebruik.
"Lezen natuurlijk," zei ik. Maar dat moest ik uitleggen.

Als ik een Wallander lees ligt mijn telefoon naast me en heb ik de app Kaarten open gezet. Ik volg Wallander namelijk in zijn speurtochten van Ystad naar Skurup, en als Mankel schrijft dat hij een half uur over die rit doet dan ga ik dat na. Ik test de schrijver niet eens, ik wil alleen maar die route afleggen omdat ik mijzelf tijdens het lezen identificeer met Wallander. In zijn laarzen loop en in zijn auto rijd.

Als ik in de biografie van Steve Jobs lees dat er geweldige commercials zijn gemaakt in de begintijd van de iPod, dan zoek ik die op bij YouTube en bekijk ik meteen hoeveel fans er dingen in elkaar hebben geknutseld met die silhouetten met hun witte oortjes.
De wereld is zo dichtbij, ik kan met alles meeleven, meevoelen en meegaan.
Iemand hoeft maar een minieme verwijzing te geven naar een historisch wiskundig probleem en hup, daar komt Gödel-Escher-Bach uit de boekenkast.
Natuurlijk is het tijdrovend, en natuurlijk is het helemaal nergens voor nodig.

Ik maak niet alleen gebruik van apps en internet maar ook van mijn eigen reisboekencollectie, de Dikke van Dale en de kennis van anderen.
Er wordt een film genoemd en hoppa, open gaat die IMDb app.
Een beschrijving van een straat in Rome? Tsjakka, daar is Google Maps 3D!
En die alinea lijkt toch wel erg veel op wat Dinges laatst schreef op Facebook! Even checken.

Het is onbedwingbaar en ik weet niet waarom.
Mijn vraag is nu natuurlijk wel: ben ik hierin één van de weinigen?
Ik kan het me namelijk niet voorstellen.
Maar ik kan het ook niet opzoeken.
Of beter gezegd: hier is eindelijk iets dat ik niet op WIL zoeken.
Want wil ik wel weten of anderen ook bijna, dus nog niet echt natuurlijk, muziek opzetten die in een boek wordt genoemd?
Ik dacht het niet. Of wel, maar dan vind ik het wel graag terug in een of ander opslagsysteem.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten