zondag 7 december 2014

Slaap

Als ik stil blijf liggen val ik wel weer in slaap, soms werkt dat.
Andere keren stel ik me voor dat er wolkjes waar slaap op staat geschreven rustig door mijn voeten wandelen, alle tenen aanraken, door de enkels kietelen en al dansend hoger mijn lichaam in komen. Dat werkt wel, als ik maar niet afgeleid raak door gedachten over boeken en treinen en werk en het weer en die film.
Terug, zeg ik dan, hup in de voetzool!
Waarmee ik de wolkjes de reis weer van voor af aan laat beginnen. En het werkt ook echt: als ik me echt concentreer slaap ik al voordat ze mijn bovenbenen bereiken.

De laatste week heb ik wakker gelegen vanaf 4 uur, de tweede nacht zelfs vanaf 3 uur.
Ik was stiekem wel nieuwsgierig naar mijn conditie. Zou ik de dag een beetje fatsoenlijk doorkomen? Zou ik me kunnen concentreren en zouden mijn woorden wel goed geformuleerd uit mijn mond komen?
Zou ik überhaupt wel in staat zijn om dat wat zich in mijn hoofd vormde, ongeschonden de hele weg naar mijn mond te laten afleggen? En wat was dat dan, dat zich nog in mijn hoofd kon vormen?

Deze zomer vroeg ik het me hardop af: waarom doen we ’s nachts nooit meer leuke dingen? Wat maakt het uit of we om 3 uur in de ochtend naar het park lopen en picknicken? Of de buurt versieren met slingers? Of rolschaatsen op een lege weg? En waarom lukt het anderen wel om stiekeme muurschilderingen te maken als niemand wakker is?
Het antwoord was een geschrokken snurk.

De afgelopen twee nachten heb ik geslapen als een blok. 1x op alcohol, 1x zonder; 1x na feest, 1x na rust; 1x na digiboek, 1x na papieren boek.
Ik werd heel eventjes wakker om een uur of 3 of 4, draaide me om en sliep zomaar verder.
Ik ben nu al twee dagen doodmoe overdag.


4 opmerkingen:

  1. Dan was je slaap niet effectief: alcohol helpt wel om in slaap te vallen maar werkt het dóórslapen tegen. En het schijnt dat het bekijken/lezen van een beeldscherm vlak voor het slapen gaan ook niet goed is: het licht wat er vanaf komt gaat de melatonine-aanmaak tegen.

    Mijn advies: seks voor het slapen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O die had ik inderdaad nog niet uitgeprobeerd. Dank voor de tip!
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heel erg lastig om slecht te slapen....... Is meditatie misschien iets voor jou? Ik hoorde van een kennis dat zij er heel veel baat bij heeft. Je moet het wel leren, want het is niet zo gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. KkIk vergeet meditatie inderdaad wel eens, maar eigenlijk komen die wolkjes voort uit een meditatie-oefening. Praktische vertaling, ik geloof van mijzelf

      Verwijderen